Home
| Index |
Discussies
Discussies Bart.
Reactie Bart 24/12/2003
Hoi,
Ik ben Christen. Ik ben diep onder de indruk van de moeite die jij
je troost om al deze bijbelschatten uit te spellen.
Je vraagt bewijzen. Ik doe mijn best.
1) Het staat nergens dat maria van david afstamt. Eerder stamt maria
van Levi af, omdat zij een verwante is van Elizabeth (lucas 1). Dit
maakt echter niet uit. Als Jozef maria namelijk wil verlaten vanwege
het feit dat zij zwanger is en niet van hem houd God dat persoonlijk
tegen (matheus 1). Waarom? Zodat Jozef Jezus aanneemt als zijn zoon
bij de besnijdenis van Jezus.
2) Je geeft heel veel af op verwijzingen in het oude testament naar
Jezus. Een van de (tot mijn spijt vele) verwijzingen is iets dat
Jezus zegt in Johannes 8. Daar heeft Jezus het over Abraham (lees
maar eens) De omstanders reageerden schamper op zijn verhaal met de
opmerking dat hij nog geen 50 is dus Abraham niet eens gezien kan
hebben. Jezus antwoord: `Waarachtig, Ik verzeker u: van voordat
Abraham werd geboren, ben Ik.' Die laatste twee woorden "ik
ben" verwijzen overduidelijk naar de Naam van God (ik ben die
ik ben). De omstanders snappen dat ook en willen Jezus gaan stenigen
(zie vervolg).
Jezus zegt dat Hij eerder dan Abraham is geweest. In het oude
testament zijn daar specifieke teksten voor te vinden waarnaar Jezus
verwijst door de manier waarop dat in het NT staap geschreven.
Bijvoorbeeld in gen 15 vers 13. Daar komt God in een droom tot Abram.
Hij geeft daar aan dat de Isrealieten 400 Jaar zullen worden
onderdrukt. Vierhonderd jaar later Verschijnt bij de intocht in
Kanaan een man aan Jozua (Jozua 5:13ev) Het is heel bijzonder dat
deze man van zichzelf verklaard dat hij niet bij het volk hoort en
niet bij de vijand. Bovendien zegt Hij dat Hij het aanvoerder is van
het leger van de Heer. God zelf voert zijn engelen aan. Dit is de
Engel des Heren. Zoek zelf maar eens een boel teksten op over deze
Engel van de Heer (bijv Maleachi). Je zult bij het lezen van de
contekst opmerken dat dit een persoon zeer dicht bij God zelf is.
Vaak wordt er gezegt dat dit de Zoon van God is voordat hij geboren
werd uit de3 maagd maria (trouwens nog een verwijzing naar het OT,
"zie de maagd zal zwanger worden en zijn zal een zoon baren met
de naam Immanuel" (God is met Ons))
Bovendien zijn de kruiswoorden van Jezus allemaal in het oude
testament te lezen (bijv "mijn god, waarom hebt gij mij
verlaten" d.i. Psalm 22, lees maar eens.)
Ik wil wel verder gaan, maar ik wil eerst eens kijken of je nog
actief bent op deze site.
Nogmaals, ik bewonder je inzet. Maar wellicht kunnen we de
tegenstrijdigheden stuk voor stuk "oplossen". Wellicht
overtuig jij mij maar wellicht ook andersom. Het is maar net hoe
open jij in werkelijkheid bent.
|
ANTWOORD
REDACTIE:
Beste Bart, als je kijkt naar de
links op onze site dan zul je zien dat je ons teveel eer geeft voor
de gedane moeite. Bijna alles wat wij hier presenteren is namelijk
te vinden in boeken en op andere websites. (grotendeels alleen in
het engels) Tevens komt eer toe aan de zoekfunctie op http://www.statenvertaling.net
1) Een aangenomen zoon is geen afstammeling dus is Jezus geen
nakomeling van David en dus is Jezus niet de beloofde messias waar
de bijbel het over heeft in bijvoorbeeld in 2 Samuel 7:12 en
Handelingen 2:30.
2) Ja, de schrijvers van nieuwe-testament hebben enkele honderden
verwijzingen naar het oude-testament in hun teksten gezet met de
magische woorden "op dat vervult zou worden hetgeen geschreven
staat in........." om zo meer gewicht aan hun woorden te geven.
Maar als je naleest wat er daar geschreven staat dan zul je zien dat
het niets met de gebeurtenissen in het NT van doen heeft. Zo heeft
Jesaja 7:14, door jou hier aangehaald, niets met de geboorte van
Jezus te maken zoals uit het volgende mag blijken:
- Het verhaal van Jesaja 7 draait om een teken dat God geeft aan
koning Achaz. Dit teken betreft de geboorte van een kind en heeft
dus alleen zin als dit kind wordt geboren tijdens het leven van
Achaz en niet honderden jaren later.
- Het hebreeuwse woord 'almah' dat in deze tekst met 'maagd' wordt
vertaald betekent eigenlijk 'jonge vrouw' en zegt niets over het al
dan niet hebben gehad van geslachtsgemeenschap.
- De persoon die hier geboren wordt heet Immanuel en niet Jezus.
- In het volgende vers staat dat deze Immanuel "boter en honing
zal eten totdat Hij zal weten te verwerpen het kwade, en te
verkiezen het goede." Jezus de Zoon van God en de enige op
aarde die zonder zonden is moet leren om het kwaad te verwerpen?
- Ook het volgende vers laat duidelijke zien dat het hier over
gebeurtenissen gaat in de tijd van koning Achaz. (Jesaja 7:16)
"Zekerlijk, eer dit Knechtje weet te verwerpen het kwade, en te
verkiezen het goede, zal dat land, waarover gij verdrietig zijt,
verlaten zijn van zijn twee koningen."
CONCLUSIE: nergens staat duidelijk in het oude-testament dat God
zijn eigen Zoon naar de aarde zou sturen om in onze plaats te lijden
voor onze zonden. Is het niet absurd dat God wel vertelt aan welke
oorlel en teen het bloed van offerdieren dient gesmeerd te worden
(Exodus 29:20) en kleur en aantal strikjes in de gordijnen van de
tabernakel voorschrijft (Exodus 26:4) maar niets los laat over Zijn
Zoon en hoe deze ons zal zalig maken?
|
Reactie Bart 21/01/2004
Bedankt voor je reactie!
Het hebreeuwse woord almah kan zoals je juist opmerkt ook gebruikt
worden voor "jonge vrouw". Het hebreeuws heeft ook een
zelfstandig woord voor "maagd". Almah kan echter best wel
maagd (zie hebreeuw-nederlands woordenboek van bijvoorbeeld dhr
italie bij de qal alef-lamed-heet) betekenen.(1) In het oude
testament is het woord almah gebruikt om de directe profetie aan te
duiden welk ook uitgekomen is. Als je een jood (matheus is voor de
joden geschreven) echter een woord of zin noemt komt de hele
geschiedenis automatisch over hun lippen aangezien ze hele boeken
kunnen reciteren. Temeer omdat jesaja geheel te zingen is.(2)
In de contex van matheus moeten we almah wel lezen als maagd,
aangezien expleciet genoemd wordt dat maria geen gemeenschap met
Jozef heeft gehad.(3) En dat kan ook. Belangrijker is echter de
geschiedenis die aangehaald wordt. Achaz doet in het oude testament
alsof zijn neus bloed terwijl zijn ondergang aan de poorten ligt.
God wil hem helpen maar hij wijst dat stoer van de hand. Dan spreekt
jesaja zijn profetie.
In matheus wordt heel specifiek gezegt dat God bij de mensen komt (Immanuel).
En met in het achterhoofd het stoer doen van Achaz is het duidelijk
wat matheus bedoeld. God komt zelf ingrijpen! Dat is toch de blijde
boodschap!(4) Bovendien is God almachtig en zie ik niet in waarom
profetien eenduidig zouden moeten zijn, maar dat is een heel andere
discussie.(5)
Verder poneer jij zonder argumenten dat geen bloedlijn betekend dat
het ook geen afstamming is. Als je dat poneert dan heb je de bijbel
niet echt duidelijk doorgenomen. Lees maar eens de wetten die
aangehaald worden in het boek ruth.(6) Graag een iets gefundeerdere
mening!
Vriendelijke groet en tot horens!
|
ANTWOORD
REDACTIE:
Beste Bart, je haalt hier van alles en nog wat aan maar mijn
stelling dat de profetie in Jesaja 7:14 ("zie de maagd zal
zwanger worden en zijn zal een zoon baren met de naam Immanuel")
NIETS met de komst van Jezus heeft te maken staat nog steeds stevig
overeind.
(1) Ja, evenals "jonge vrouw" KAN Almah best wel maagd
(geen geslachtsgemeenschap hebben gehad) betekenen maar in de
context van Jesaja 7:14 ligt dat helemaal niet voor de hand. Hier
wordt voorspelt dat koning Achaz zelf zal meemaken dat er een kind
geboren gaat worden en dat hij zal zien dat er bepaalde
gebeurtenissen zullen plaatsvinden voordat dit kind volwassen is.
Nergens schrijft Jesaja dat dit kind middels een onbevlekte
ontvangenis ter wereld zal komen en ook is dit voor deze profetie
helemaal niet van belang.
(2) Dat joden het boek Jesaja kunnen reciteren en zingen doet hier
niets ter zake.
(3) Ja, natuurlijk moeten we in de context van Matheus Almah lezen
als maagd maar het punt is juist dat Matheus ons hier, met een uit
zijn verband gerukte tekst uit Jesaja, probeert wijs te maken dat
wat hij over Jezus schrijft al door Jesaja zou zijn voorspelt.
(4) Ja nogmaals, wat Matheus BEDOELT is erg duidelijk maar hij, en
met hem alle evangelie schrijvers, onderbouwt zijn verhaal met valse
argumenten en dat is een reden om zijn hele betoog in twijfel te
trekken.
(5) Zou een almachtige God ons een boek geven met profetieen die
NIET éénduidig zijn zodat we zelf moeten uitzoeken wat Hij in Zijn
almacht nu precies bedoelt? Zijn alleen de profetieen niet éénduidig
of geldt dit voor andere gedeelten van de Bijbel ook?
(6) Graag hoofdstuk en vers waar dit te vinden is.
|
Reactie Bart 22/01/2004
(1),(2),(3) en(4)
Ik denk dat we het er over eens zijn dat in jesaja almah bedoeld
wordt als "jonge vrouw". Dat blijkt alleen uit de contex
want nogmaals het woord op zichzelf is (zoals bijna alle hebreeuwse
woorden) voor meerdere uitleg vatbaar. In mattheus staat hetzelfde
woord, echter het is vertaald met "maagd" ook weer vanwege
de contex in matheus. In Achaz zijn tijd is de profetie in
vervulling gegaan. Alleen is de belofte die de naam immanuel inhoud
niet voortdurend in vervulling gegaan voor de joden(ballingschap,
romeinse overheersing etc). Dat onderkennen beroemde joodse rabbi's
ook in de commentaren op de profeten (Nevi’iem). Zij (de joden
dus) stellen dan ook dat aan deze geschiedenis met Achaz nog een te
vervullen messiaanse belofte gekoppeld is! En dit verkondigt nu
matheus. In het begin van zijn evangelie zegt hij voor alle met de
tenach bekende joden (alle dus) dat ze kunnen stoppen met wachten.
God is bij de mensen gekomen. Dat is zijn bedoeling met het stukje
wat hij aanhaald. En voor de joden nu en in die tijd was het
volkomen duidelijk en deze inleiding zet hun compleet op scherp
omdat het nogal wat consequenties meebracht. Het gaat niet om een
pietje precies uit te hangen ten opzichte van matheus en jesaja en
te emmeren over woorden die meerdere betekenissen hebben. Het gaat
om de tendens. Om de rijke belofte die matheus geeft in zijn
evangelie. Hij houd ons een vette worst voor: stel je voor God bij
de mensen! Hij wil ons met de inleiding op scherp zetten.
Matheus was zelf een jood. Zeer bekend met de tenach (vandaar dat
reciteren). Hij begreep waarschijnlijk beter de tekst uit jesaja dan
jij en ik. Bovendien kende hij de geschiedenis met Achaz.
(5)
Lees zelf maar eens Ruth zoals ik je aanraade. Wel een voorbeeld
voor jou. Tamar krijgt een kind van Juda als ze voor hoer speelt.
Dat doet ze niet voor de sex of voor het geld, nee dat doet ze omdat
ze haar overleden man graag een nakomeling wil schenken met het oog
op de aanstaande messias (vervulling van de moederbelofte). Dat moet
jij vreemd vinden want het is geen directe bloedlijn. Toch is het
volkomen duidelijk als je de wet op het zwagerhuwelijk leest (leviticus
18?, weet ik niet zeker, geen torah bij de hand). Geen bloedlijn wel
nakomelingen voor de overleden man.
Verdiep je zelf er maar eens in.
De bijbel is geschreven door God zelf (indirect dus). Dat erkennen
ook de joden. Zelfs de islamieten erkennen dat. Ik heb geen volkomen
verstand dus ik kan niet alle bedoelingen van profetien en
bijbelgeschriften bevatten. Ik kan er wel op studeren en als iemand
op een vervulling wijst dan kan ik deze met de schriften of
juistheid of onjuistheid onderzoeken. |
ANTWOORD
REDACTIE:
Beste Bart, het lijkt er verdacht veel op dat je hier zomaar een
eind weg zit te schrijven zonder je druk te maken om de juistheid
van je argumenten.
Ten eerste. Je probeert een draai te geven aan de woorden van
Mattheus die niet door de tekst gerechtvaardigd wordt. Alle
"bedoelingen", "tendensen" en "vette
worsten" die jij Mattheus toeschrijft ten spijt zegt de
volgende tekst duidelijk dat Maria 's zwangerschap de vervulling is
van een profetie van Jesaja.
(Mattheus 1:22-23) En dit alles is geschied, opdat vervuld zou
worden, hetgeen van den Heere gesproken is, door den profeet,
zeggende: Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en
gij zult Zijn naam heten Emmanuël; hetwelk is, overgezet zijnde,
God met ons.
Ten tweede. In het voorbeeld van Tamar dat je aanhaalt om aan te
tonen dat bloedlijn niet cruciaal is voor de afstamming sla je de
plank volledig mis. Tamar is namelijk de weduwe van Er en dat is
Juda 's oudste zoon!!!!! (Genesis 38) Zij krijgt dus een kind van
haar schoonvader en dus wordt de bloedlijn van haar overleden man
wel degelijk voortgezet.
Ten Derde. De zwagerhuwelijken die jij aanhaalt zijn ook bedoelt
voor een directe voortzetting van de bloedlijn van de overleden man
want de weduwe trouwt namelijk met een broer van hem. Misschien moet
je het advies aan mij om me eens in dit onderwerp te verdiepen ook
aan jezelf richten.
Ten vierde. Als God zelf de Bijbel heeft geschreven waarom staan er
dan zoveel tegenspraken en onduidelijkheden in? (er staan zelfs twee
verschillende stambomen van Jezus in Mattheus 1 en Lukas 3, weet God
niet eens van wie zijn eigen zoon afstamt?)
|
Reactie Bart 23/01/2004
Goed
Ik hoopte dat jij met je mond vol over sceptisch lezen wel even het
boek ruth erbij zou gaan pakken. In het boek ruth verhuist een gezin
uit bethlehem naar moab waar een van de kinderen trouwt met ruth.
Deze sterft kinderloos (de man van ruth dus) evenals zijn broer en
vader. Samen met haar schoonmoeder verhuist zij terug naar bethlehem.
Daar trouwt zij uiteindelijk met een verre verwant (niet eens de
dichtbijzijnste) zodat haar overleden man toch een nakomeling
krijgt.[1] Boaz doet dat uit liefde voor ruth, maar ook omdat hij
een rechtvaardige is (tsaddiek) en God liefheeft en de wetten niet
blind maar met inzicht navolgt! Deze nakomeling is de voorvader van
david.[2] Wat ik hiermee wil zeggen is dat bloedlijn niet perse
noodzakelijk is voor nakomelingen. Maar ook Jezus zegt dat. Hij
geeft af op de farizeeen dat God zelfs uit stenen kinderen van
abraham kan maken.
Het tweede is dat ik niet wat in de wilde weg klets over teksten,
maar dat jij ze uit hun verband rukt. Jij geeft af op een vertaling
van meer dan 50 jaar geleden met inzichten uit toen die tijd.[3] De
tekst waar we het de hele tijd over hebben is met een bedoeling in
matheus gezet. Die bedoeling, daar gaat het om. De mensen in matheus
tijd waren echt niet achterlijk. Er staat dat de profetie eindelijk
compleet is. Dat bedoelde matheus en ook de statenvertalers die jij
in het nederlands weergeeft. Jij doet alsof je sceptisch bent, maar
jij bent niet sceptisch maar dwars. Jij discuseert niet over de
argumenten die ik aandraag.[4] Jij neemt niet eens de moeite om de
bijbel in zijn contekst te lezen, niet eens als ik je daarop
meerdere malen wijs.[5]
Ik kan een hoop van jou leren wellicht. Maar als jij niet open staat
tegenover dat jij wellicht ook veel van mij kunt leren dan ben jij
en niet de blinde christenen verkeerd bezig.[6]
Dus kom maar op met jou sceptisch inzicht. En probeer maar eens een
discussie op niveau te voeren.[7]
Vriendelijke groet!
|
ANTWOORD
REDACTIE:
Beste Bart,
[1] Al drie reacties lang doe je alle mogelijke moeite om aan te
tonen dat in het licht van de Bijbel, ik citeer, "bloedlijn
niet perse noodzakelijk is voor nakomelingen". Ter
ondersteuning van je stelling voer je de zwagerhuwelijken en de
verhalen van Tamar en Ruth aan. Mijns inziens spreken deze
voorbeelden jou stelling juist TEGEN omdat in alle drie de gevallen
de weduwen kinderen krijgen van een bloedverwant van de overleden
man. Ruth krijgt een kind bij Boaz, een familielid van haar man (Ruth
2), en Tamar gaat zelfs zover dat ze zich vermomt als een hoer om zo
een kind te krijgen bij haar niets vermoedende schoonvader Juda
(Genesis 38) . Ook de gewoonte dat weduwen indien mogelijk met een
broer van de overleden man moeten huwen (zwagerhuwelijken) geeft aan
dat het er niet alleen omgaat, zoals jij beweert, dat "de
weduwe nakomelingen schenkt met het oog op de aanstaande messias"
maar dat deze nakomelingen zoveel mogelijk van hetzelfde
"bloed" moeten zijn. In al deze gevallen is er dus sprake
van voortzetting van de bloedlijn en je zult dus andere argumenten
moeten aanvoeren die je stelling ondersteunen of bij gebrek aan deze
moeten toegeven dat je stelling niet opgaat
[2] Even terzijde, zoals je wel zult weten is Ruth een moabietische
vrouw en dat is een volkje waar God niets van moet hebben zoals wel
blijkt uit de volgende verzen waarin de moabieten op één hoop met
bastaarden en castraten worden geveegd. Vind je het ook niet vreemd
dat juist deze vrouw een kind krijgt dat een voorvader is van David
en dus ook van Jezus. Zou God van gedachten zijn veranderd?
(Deuteronomium 23:1-3) Die door plettering verwond of uitgesneden is
aan de mannelijkheid, zal in de vergadering des HEEREN niet komen.
Geen bastaard zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs zijn
tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen. Geen
Ammoniet, noch Moabiet zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs
hun tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen tot
in eeuwigheid.
[3] Als ik teksten uit zijn verband ruk dan graag hoofdstuk en vers
noemen anders blijft het bij vage beweringen.
[4] Mijns inziens discussieer ik wel degelijk over de argumenten die
jij aanvoert alleen moet ik ze helaas vaak als ondeugdelijk en/of
niet terzake doende bestempelen. Mattheus kan allerlei
"bedoelingen" hebben gehad met zijn boek maar in de
volgende verzen probeert hij ons wijs te maken dat Jesaja de
maagdelijke zwangerschap van Maria al heeft voorspelt. Ik heb er op
jouw aanraden nog maar eens een modernere vertaling bijgehaald
waaruit dat duidelijk blijkt.
(het Boek, http://www.bibleserver.com/)
(Mattheus 1:21-23) Zij is in verwachting door de Heilige Geest. Zij
zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen. Dat betekent 'God
redt'. Want Hij zal Zijn volk redden van de zonden. Daardoor zal in
vervulling gaan wat God door de profeet Jesaja heeft gezegd: Een
maagd zal een kind krijgen! En zij zal het kind Immanuël noemen.
Dit betekent 'God is met ons."
In het antwoord op je eerste reactie heb ik meerdere argumenten
aangevoerd die laten zien dat wat geschreven staat in Jesaja 7:14
NIETS met de komst van Jezus van doen heeft. Het staat je vrij om
deze argumenten te weerleggen.
[5] De vraag is alleen WELKE context want de Bijbel is een
verzameling onsamenhangende geschriften waaruit je iedere context
kunt halen die je maar wilt. Het is maar net welke verzen je eruit
pikt en welke "bedoeling" je er aan geeft.
[6] "Blinde christenen", het zijn jouw woorden.
[7] Misschien is jouw niveau voor mij te hoog gegrepen........
|
Reactie Bart 27/01/2004
Afstamming via een moabitische (ruth),
een hoer (rachab), uit overspel (batseba) , is niet minder
wonderlijk dan via de volbloed Davidische koning Manasse die
verschrikkelijke dingen deed.[1] Het boekje Ruth maakt duidelijk dat
ook al tijdens het OT de grenzen naar de buurvolken (ondanks al hun
wreedheid, of afkeer van de Here) niet potdicht zaten.[2] Lees bv.
Commentaren op Ruth (schetsen voor bijbelstudie of zo).
Verder stel je dat je allerlei teksten aangedragen hebt die aangeven
dat Jesaja NIETS met de komst van Jezus te maken heeft. Als je dat
zegt dan ga je voorbij aan mijn argumenten.[3] De dingen die ik
aangedragen heb bieden zeer zeker een kader waarin de profetie van
Jesaja een nieuwe dimensie heeft gekregen.
Verder is de Bijbel zeer zeker geen losse verzameling van
onsamenhangende teksten. De eerste vijf boeken geven de lijn weer
van het begin van de wereld tot de intocht van het volk Israel in
het land kanaan. Daarna wordt tot en met 1 en 2 kronieken verhaald
over hoe het volk in dat land geleefd heeft. Daarnaa volgen
profetenboeken en psalmen en spreuken die een verhaal vertellen over
individuen die een grote rol gespeeld hebben in de geschiedenis van
dat volk. In heel het oude testament wordt in een lijn naar het
nieuwe testament gegaan.[4] Weliswaar niet via een rechte lijn, maar
is dat niet des te verwonderlijker?
Het nieuwe testament verhaalt over het leven van Christus en over de
vergeving en verzoening van zonden. Daarna wordt het een en ander
duidelijk over hoe verschillende eerste gemeenten worstelen met
geloofsvragen.
Je moet alleen wel een open oog hebben. Je moet de bijbel in zijn
geheel lezen. Daarbij zijn commentaren onmisbaar.[5]
Een schilderij kan prachtig of verschrikkelijk zijn. Je leert alleen
pas de werkelijke diepte van een schilderij kennen als je
commentaren over de schilder leest. Over hoe hij denkt, over zijn
pijnen over zijn leven. Zo werkt de bijbel ook. De bijbel is een
hecht boek. De diepte van dat hecht zijn leer je pas kennen als je
de meningen van mensen die de bijbel bestudeert hebben naast elkaar
legt. Daarbij past natuurlijk ook je eigen bijbelstudie, maar jou
norm hoeft niet de enige en ware te zijn. Door teksten te plukken en
naast elkaar te leggen gooi je ontzettend veel van de bijbel weg,
inclusief de context die bepaalde uitspraken ideeen enz.
rechtvaardigt.[6]
Jij weet heel veel van de bijbel. Alleen als je geen moeite doet om
open te staan voor de hele bijbel dan zul je nooit meer leren. Dan
zul je nooit begrijpen dat Christenen heus geen mensen zijn die niet
onbevangen zijn (dat zijn jouw woorden). Wellicht verschilt het
niveau van jou en mij inderdaad. Ik wil je dan uitnodigen om bij
mijn niveau op bezoek te komen. Om lijnen in de bijbel te ontdekken
die je stoutste verwachtingen te boven gaan.[7] Daarna kun je je
eigen mening verdiepen en wellicht je website verfraaien.
Ik wens je Gods zegen toe.
Vriendelijke groet,
Bart
|
ANTWOORD
REDACTIE:
[1] Je vergeet, koning David zelf, zo ongeveer de grootste schurk
uit het oude testament maar ondanks roof, verraad, overspel en moord
toch God 's lieveling volgens (1 Koningen 15:5). Zie de link
index/Koning David om de misdragingen van deze veronderstelde
"voorvader" van Jezus te bewonderen.
[2] In het licht van de vele plunderingen en moorden die in opdracht
van God door het volk Israel worden gepleegd lijkt me jouw
constatering dat "de grenzen naar de buurvolken niet
potdicht" zaten een understatement van formaat. Lees
bijvoorbeeld (2 Samuël 12:30-31) en (1 Samuël 18:27) voor de
rooftochten en voorhuidenjacht van koning David. Voor genocide en
kindermoord in opdracht van de OT God lees (Numerie 21:34-35) en (1
Samuel 15:3).
[3] Zoals ik al in de vorige reactie duidelijk uiteen heb gezet ga
ik niet, zoals jij zegt, "voorbij aan jou argumenten" maar
moet ik na bestudering concluderen dat ze berusten op een
aaneenschakeling van "bedoelingen", "tendensen"
en "dimensies". De door jouw veronderstelde "Lijn van
het oude naar het nieuwe testament " is daar een sprekend
voorbeeld van. (zie [4])
[4] Als je wilt verdedigen dat er een "Lijn van het oude naar
het nieuwe testament " bestaat dan zul je minstens een antwoord
moeten hebben op de volgende punten die duidelijk laten zien dat
deze "Lijn" enkele MEGA breuken vertoont.
* Nergens staat in het OT dat God de mensheid gaat redden door zijn
eigen Zoon te offeren. Het oude testament geeft uiterst
gedetailleerde beschrijvingen over de meest uiteenlopende zaken
(ark, tabernakel, tempel, offer rituelen, klederdracht, haardracht,
strafrecht, eetgewoonten) maar geen woord over de centrale gedachte
van het christendom: de vergeving van onze zonden door de dood van
God 's zoon. GEEN WOORD. (wel verhalen waarin zonen en offers
voorkomen maar GEEN WOORD over God 's zoon die op aarde gekruisigd
zal worden om daarmee de mensheid te redden) Als je denkt dat dit
wel ergens staat dan gaarne hoofdstuk en vers.
* De God van het oude testament is een lichtgeraakte, jaloerse
private oorlogsgod van het volk Israel die nekken en schedels van
zijn vijanden vermorzelt:
(2 Samuël 22:41) En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, mijner
haters, en ik vernielde hen.
(Psalmen 3:7) Sta op, HEERE, verlos mij, mijn God; want Gij hebt al
mijn vijanden op het kinnebakken geslagen; de tanden der goddelozen
hebt Gij verbroken.
(Psalmen 18:40) En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, en mijn
haters, die vernielde ik.
(Psalmen 68:21) Voorzeker zal God den kop Zijner vijanden verslaan,
den harigen schedel desgenen, die in zijn schulden wandelt.
(Nahum 1:2) Een ijverig God en een wreker is de HEERE, een wreker is
de HEERE, en zeer grimmig; een wreker is de HEERE aan Zijn
wederpartijders, en Hij behoudt den toorn Zijn vijanden.
Waar is hier de lijn naar het nieuwe testament waar Jezus leert dat
we onze vijanden niet alleen met rust moeten laten maar dat we ze
zelfs LIEF moeten hebben. Is God na duizenden jaren van wraakzucht
plots van gedachten veranderd?
[5] Een goed boek heeft geen commentaren nodig om de ESSENTIE ervan
te begrijpen. Ik zal niet ontkennen dat commentaren bepaalde zaken
duidelijker kunnen maken maar als een schrijver in zijn boek zelf
niet duidelijk kan maken wat het KERNPUNT is en dit over moet laten
aan "schriftgeleerden" heeft hij als schrijver gefaald.
[6] Misschien kun je je licht eens laten schijnen over de
"context" van de teksten die ik hierboven noem waarin God
zijn vijanden vermorzelt. (zie ook de pagina "hebt uw vijanden
lief" voor meer van dit soort bloederige proza) Hier is nog een
tekst die om "context" schreeuwt (Richteren 19:25-29).
[7] De "lijnen" die jij in de Bijbel meent te ontwaren
zijn niet meer dan vage stippen waartussen iedereen naar eigen
goeddunken strepen trekt.
|
Reactie Bart 06/02/2004
[1] Lees eens een wat hedendaags
vertaalde bijbel, bijvoorbeeld de willibrordvertaling (www.willibrordbijbel.nl)
[richteren 19] Ik ben het met je eens dat deze tekst om een contex
schreeuwt. De contex is hetgeen niet in de tekst staan: God zegt
hier nergens dat Hij alles maar goed vind wat er gebeurd. [1] Die tijd
was het zelfs op aarde bij Gods volk zelf een puinhoop. Dezelfde
puinhoop die we nu nog steeds zien als mensen omwille van hun geloof
met vliegtuigen in wolkenkrabbers vliegen en dat mensen in afrika
naar willekeur kinderen afslachten, of dat een jongen zijn leraar
doodschiet, of al de keren dat wij mensen dood wensen.
De spiraal van geweld is inderdaad ook zichtbaar in het oude
testament.[2]
Het punt is nu dat God blijkbaar van mensen houdt. Als ikzelf de
aarde goed zou hebben geschapen en de mensen daarop zouden zich zo
radicaal tegen mij keren dan zou ik de aarde vernietigt hebben en
opnieuw zijn begonnen. [3]
God heeft dat niet gedaan. [4] Om zijn heilsplan te volbrengen is Hij
zover gegaan dat hij zijn eigen Zoon aan smaad, schande en de dood
overgegeven heeft. Nu niet stoppen met lezen, maar verder lezen: Hij
heeft dat voor jou en mij en alle mensen gedaan. Dat is pas
eenzijdige liefde. [5]
Ik weet niet waarom de bijbel zo bloederig is. Ik weet wel dat er
niets is veranderd tussen het ot, het nt en de wereld nu. Ook weet
ik niet waarom God pas veel later [6] de fantastische uitkomst van zijn
heilsplan gegeven heeft (zijn eigen zoon sturen). Ik weet wel dat
het tegenwoordig in alle films en goede boeken etc pas op het laatst
duidelijk wordt hoe het plot in elkaar zit. [7]
En een lijn met MEGA hiaten vind ik wel meevallen, het is absoluut
geen rechte lijn, dat ben ik met je eenst. [8]
Nog een tekst die om jouw contex schreeuwt:[9] johannes 8:1-11. Hoe zou
jij reageren als jou vrouw het met een ander doet en jij komt
daarachter. Zou jij als Jezus reageren? [10]
Nogmaals: jij en ik zullen alleen verder komen als we ALLEBEI blanco
naar het christendom gaan kijken. Ik kan jou wellicht het een en
ander toelichten, ik kan de oorspronkelijke taal van het ot en nt
lezen, en ik wil dat ook graag doen. Maar het werkt alleen als we
ons als tabula rasa's gedragen. En dat doe jij niet. [11]
|
ANTWOORD
REDACTIE:
Een link naar de Willibrord vertaling
heb ik toegevoegd op de pagina 'Online Bijbels'. Hartelijk dank voor de
tip.
[1] Nee, "God zegt
hier nergens dat Hij alles maar goed vind" maar
de vraag was nu juist wat God hier WEL zegt. Wat wil de Bijbel ons
met dit verhaal, waarin een verkrachte vrouw in stukken wordt
gesneden, hier vertellen.
[2] De gewelds spiraal is niet alleen zichtbaar maar wordt door God zelf,
of
in opdracht van Hem, volop gebruikt in het oude testament.
[3] Dus jij denkt te slagen waar God zelf heeft gefaald. (zie [4])
[4] En de zondvloed dan, als dat geen
"opnieuw beginnen" is dan weet ik het niet meer.
[5] Dus God moet eerst zien dat iemand wordt gemarteld voordat Hij
weer met ons verder kan. Vind je het geen absurde gedachte dat een
almachtige God behoefte zou hebben aan het zien van een marteldood en dan nog wel van zijn eigen Zoon?
[6] Je geeft hier dus toe dat dit "Heilsplan" nergens te
vinden is in het oude testament en dat is precies de reden waarom ik
beweer dat er helemaal geen lijn van het oude naar het nieuwe
testament te vinden is.
[7] In een goede boeken en goede
films is het plot ook zo duidelijk dat er geen ellenlange discussies
nodig zijn om te bepalen waar het verhaal nu eigenlijk om draait.
Van de Bijbel kan dit klaarblijkelijk niet gezegd worden.
[8] Jij mag daar anders over denken
maar als de kern van het christendom, lijden en sterven van Jezus
ter vergeving van onze zonden, nergens als zodanig in het oude
testament te vinden is dan lijkt me dat strijdig met het idee dat er
een lijn van het oude naar het nieuwe testament loopt.
[9] Waarom deze tekst om context
schreeuwt is me niet duidelijk. Het betreft hier een helder verhaal
waarin Jezus een slim antwoord geeft en mensen tot nadenken zet.
("Wie zonder zonden is werpe de eerste steen") Hier lijkt
me geen extra verklaring nodig.
[10] Hoe jij of ik zouden reageren op eventueel ontrouw van
onze vrouwen valt geheel buiten het bestek van deze website, deze
gaat namelijk over wat erin de Bijbel staat en niet over onze
wederzijdse zielenroerselen. Overigens betrof het hier niet de vrouw
van Jezus dus de vraag of "wij net als Jezus" zouden
reageren is een onjuiste vergelijking.
[11] Nee, dat doe ik zeker niet want mijn "tabula" is niet
"rasa" maar bevat enkele simpele regels van de logica die
door christelijke "schriftgeleerden" met voeten worden
getreden. Een van die regels zegt dat als een bepaalde bewering WAAR
is het onmogelijk is dat het tegenovergestelde tegelijkertijd ook
WAAR is. Dus als er dingen over de Bijbel worden beweerd en
diezelfde Bijbel bevat teksten waarin dit wordt tegengesproken dan
is OF de bewering OF de bijbeltekst niet waar OF zijn beide niet
waar.
|
|
Reactie Bart 06/02/2004
[1] “Wat wil de Bijbel ons met dit
verhaal, waarin een verkrachte vrouw in stukken wordt gesneden, hier
vertellen?”
Ik vind dit een goede vraag van je. Ik kan niet aan de Bijbel vragen
waarom dit verhaal erin staat. Ik kan het wel aan God vragen, maar
het probleem daarbij is dat jij niet gelooft dat God mij door Zijn
geest (Gen 1:1) inspireert tot een juist antwoord. Dan maar wat ik
denk: Ik denk dat dit verhaal in de Bijbel staat als een stukje
geschiedenis. Het volk Israel schreeuwt om een rechter (ze zitten
namelijk in de richterentijd) welke het onrecht in het land aan zal
pakken. Dit is een schrijnend voorbeeld waarbij blijkt dat het volk
volkomen verkeerd bezig is. Tevens laat het verhaal zien wat er
gebeurt met een volk als de geboden van God met de voeten getreden
wordt (niet echtbreken).
[2] “De gewelds spiraal is niet alleen zichtbaar maar wordt door
God zelf, of in opdracht van Hem, volop gebruikt in het oude
testament.”
Dat God het volk opdracht geeft om andere (heidense) volken te
vernietigen is juist omdat God het onrecht en het werk van de Satan
(gen 3:1) volkomen wil uitroeien. De zondvloed die jij aanhaalt is
net als het uitroeien van de volken die Israel dwarszitten juist een
voortzetting van de belofte (gen 3:15) die God gegeven heeft dat de
zonde die in de wereld is volkomen uitgeroeid wordt. Hoe dit zich
ontwikkelt is in het ot te lezen.
[3] “Dus God moet eerst zien dat iemand wordt gemarteld voordat
Hij weer met ons verder kan?”
Blijkbaar is God’s woede over onder andere die aan stukken
gesneden vrouw zo groot dat hij de zonde, eerder dan ze ongestraft
te laten, vergeldt heeft aan zijn eigen Zoon (ipv aan ons zelf, God
zij dank!). Vind ik dat absurd? Nee, ik vind het wel heel moeilijk
te aanvaarden, maar ik zie daarin een God die het goed met ons wil
maken. Ik snap er helemaal niets van, maar blijkbaar is dit de weg
die God gegaan is om de zonde weg te kunnen doen. Verder geef ik
helemaal niet aan dat het Heilsplan in de Bijbel ontbreekt. Je moet
echter soms wel bepaalde Bijbelboeken van verschillende kanten
bekijken, zoals Matheus dat bijvoorbeeld doet, om de lijn te
ontdekken.
[4] “Een van die regels zegt dat als een bepaalde bewering WAAR is
het onmogelijk is dat het tegenovergestelde tegelijkertijd ook WAAR
is.”
Dit is een regel die zelfs in de wetenschap niet opgaat. Een flauw
voorbeeld is de wortel van 4: Deze is 2, en tegelijkertijd kan deze
ook -2 zijn. Een ander voorbeeld is het fenomeen licht. Volgens
Planck is licht een deeltjesstroom, hetgeen later door Einstein is
bewezen door bepaalde proeven (foto-elektrisch effect). Echter een
andere proef (namelijk het interferentiepatroon van licht) laat
juist een continu golf-karakter zien hetgeen nogal in tegenspraak is
met het deeltjesmodel. Toch zeggen wij als natuurkundigen dat deze
twee modellen blijkbaar naast elkaar kunnen staan.
Dingen kunnen heel best van verschillende kanten bekeken worden, net
als de Bijbel, want daar gaat deze site over. In de Bijbel staan
echter geen dingen die elkaar zo tegenspreken dat ze essientiele
uitkomstverschillen te weeg brengen. Als dat wel zo is verwacht ik
van jou te gedeelten met hun contekst te zien.
[5] “…de kern van het christendom, lijden en sterven van Jezus
ter vergeving van onze zonden, nergens als zodanig in het oude
testament te vinden is….”
Schaduwgebruiken in het oude testament leren ons dat er bij God
blijkbaar vergeving van zonden is als er in plaats van de mensen
zelf andere mensen/dieren voor boeten. Grote verzoendag met het
schaap dat de woestijn in gestuurd wordt nadat de zonden van het
volk erop zijn overgebracht bijvoorbeeld. Of andere offergewoonten
die God zijn volk uitlegt. Of het feit dat God in Gen 3 de mensen
kleedt met dierenhuiden bijvoorbeeld (offers tussen God en de
mensen). Dat God zo ontzettend uitgebreid beschrijft over hoe Hem te
dienen en over hoe vergeving van zonden te ontvangen geeft aan dat
het God ontzettend ernst is met onze zonden. Dat Hij er niet
overheen kan stappen. Tegelijkertijd zijn het schaduwgebruiken. Ze
wijzen naar het ultime offer van de Messias.
Als laatste snap ik niet waarom jij stelt dat ik blijkbaar denk te
slagen waar God faalt. Verder heeft de Bijbel inderdaad uitleg
nodig. Waarom dat het plot minder noodzakelijk maakt is mij niet
duidelijk. Tevens is het mij niet duidelijk waarom de Bijbel
weggegooit moet worden als deze niet meteen duidelijk is maar dat
wij er blijkbaar behorlijke moeite voor moeten doen.
Vriendelijke groet,
Bart |
ANTWOORD
REDACTIE:
[1] Zelfs al zou het zijn dat God
jouw rechtstreeks inspireert dan zijn we nog niet zeker van het
juiste antwoord want het kan goed zijn dat God zijn LEUGENGEEST op
je af heeft gestuurd.
(2 Kronieken 18:22) Nu
dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van deze uw
profeten gegeven, en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.
Uit wat je hier schrijft kan ik
niet anders concluderen dan dat jij het normaal vind dat een
ontrouwe vrouw als straf door een groep mannen wordt verkracht
totdat ze er dood bij neervalt om daarna door haar man (die
overigens net zoveel vrouwen mag hebben als hij maar wil terwijl de
vrouw slechts één man mag hebben) aan stukken te worden
gesneden.
[2] Je bevestigt hier dus precies wat ik
bedoel met "God gebruikt de gewelds spiraal". Om de zonde
uit de wereld te krijgen gebruikt God de rooftochten en
moordpartijen van het volk Israel en geeft Hij opdracht tot het
vermoorden van onschuldige kinderen (1
Samuel 15:3). Vind je het geen absurde gedachte dat God de ene zonde
bestrijd met een andere?
[3] Jouw qoute: "God’s woede over onder andere die aan stukken
gesneden vrouw"
God's woede zou je zeker verwachten
wanneer een man, om
zijn eigen hachje te redden, zijn (ontrouwe) vrouw overlevert
aan een groep wilden die haar vervolgens de hele nacht verkrachten.
Maar in (Richteren
19) zien we helemaal niets van de woede van God over deze
lafhartige daad maar lijkt het er eerder op dat deze vrouw haar
verdiende loon kreeg omdat zij hoereerde. De Bijbel vind het
blijkbaar heel gewoon om vrouwen uit te leveren voor groepsex want
in (Genesis 19:8)
staat ook een dergelijk verhaal.
[4] Je voorbeeld over de wortel van
2 is niet alleen flauw maar is ook totaal onjuist. Een getal kan
meerdere wortels hebben dus je dient te spreken over de WORTELS van
4. De getallen 2 en -2 zijn beide EEN wortel van 4. (Jij en
ik zijn ook niet "DE
inwoner" van Nederland maar wij zijn beide "EEN
inwoner" van Nederland.) De regel die jij vergeefs probeert te
weerleggen zegt dus: als een getal x een wortel is van getal y dan
kan het niet zo zijn dat x ook tot de getallen behoort die GEEN
wortel zijn van y.
Dat de twee lichtmodellen naast elkaar bestaan wil niet zeggen
dat licht EN uit deeltjes bestaat EN ook NIET uit deeltjes bestaat
maar dat licht eigenschappen vertoont die je bij deeltjes zou
verwachten maar ook eigenschappen die bij elektromagnetische golven
horen. Natuurkundigen zoeken dan ook naar een theorie die beide
eigenschappen kan verenigen.
Jouw quote: "In de Bijbel staan
echter geen dingen die elkaar zo tegenspreken dat ze essientiele
uitkomstverschillen te weeg brengen."
Ik ben blij dat je er naar vraagt.
Hier zijn enkele tamelijk essentiële voorbeelden waarvan iedere
oprechte lezer onmiddellijk zal inzien dat ze met elkaar in
tegenspraak zijn. Mocht jij ze niet essentieel vinden of uit de
context gerukt dan horen wij dit graag.
- Volgens (Deuteronomium
32:4)
is God is RECHTVAARDIG maar toch geeft
Hij opdracht tot het doden van onschuldige kinderen (Exodus
12:29), straft een heel volk voor
de zonde van één (2 Samuel 24:10)
en straft kinderen voor de zonde
van de ouders (Exodus
20:5).
- Het oude testament staat
geheel in het teken van "oog om oog, tand om tand"
(Deuteronomium
19:21) maar in het nieuwe testament blijkt dit ineens te zijn
omgekeerd en moeten we onze linker wang toekeren als we op de
rechter worden geslagen (Mattheus
5:38-41).
- Volgens (Job
7:9) is de dood het einde maar volgens (1 Korinthieers 15:52)
zullen de doden herrijzen.
- Volgens het oude testament is God
één (Deuteronomium 4:35)
maar in het nieuwe testament is er opeens een zoon die Hij met
opdrachten naar de aarde stuurt (Johannes 7:16).
[5] Je bevestigd hier precies wat
ik zeg. SCHADUWGEBRUIKEN, offer rituelen, geklieder met vet en bloed
van dieren, een kinderoffer maar nergens in duidelijke bewoordingen
uitgelegd dat God zijn eigen Zoon stuurt om op aarde te sterven ter
vergeving van onze zonde. De kern van het christendom komt dus niet voor
in het OT en als NT schrijvers aan komen dragen met allerlei
verwijzingen in het OT dan doen zij dit op valse gronden en wekken
ze de schijn de (goedgelovige) lezers om de tuin te willen leiden.
|
Reactie Bart 10/03/2004
Of ik al dan niet de leugengeest heb,
ik weet het niet. Ik probeer wel de onjuistheden die jij over God
vertelt te weerleggen.
1 [“Uit wat je hier schrijft kan ik niet anders concluderen dan
dat jij het normaal vind…….”]
Ik ben net als jij een gewoon mens. Het verschil tussen jou en mij
is o.a. dat ik nadat ik mij in de bijbel verdiept heb tot de
conclusie ben gekomen dat de bijbel een geheel is. Bovendien geloof
ik het evangelie dat in de bijbel staat.
Jou vraag over Richteren 19 was niet wat IK ervan vind, maar waarom
het in de Bijbel staat. Dat heb ik naar mijn beste weten ingevuld.
De insinuatie dat ik het blijkbaar “normaal” vind wat er met
deze vrouw gebeurt vind ik een ontzettend grove. Zo ga je niet met
elkaar om, al is het via internet en al verschillen onze meningen
over essentiële dingen.
Als je werkelijk geïnteresseerd bent in wat IK van dit verhaal
vind, ik walg ervan als ik mij voor ogen haal hoe het beschreven
staat. Wat belangrijker is: ik ben ervan overtuigd dat God nog meer
walgt van dit verhaal dan ik (en jij). Daarvan ben ik overtuigd
omdat ik in de bijbel lees dat God woedend is als wij echtbreken of
(wederrechterlijk) doodslaan.
Waarom God niet ingrijpt ter plekke weet ik niet. Maar deze vraag
heeft niets met de werkelijkheid van de Bijbel te maken. God grijpt
ook tegenwoordig heel vaak niet direct in bij gruwelijke misdaden.
Een tipje van de sluier is wellicht dat God de wraak en woede over
alle zonden vergeldt heeft aan Jezus “zodat wij nooit meer door
God verlaten worden”.
2 [“De Bijbel vind het blijkbaar heel gewoon om vrouwen uit te
leveren voor groepsex want in (Genesis 19:8) staat ook een dergelijk
verhaal”]
Als jij zo’n ster in redeneren bent dan zie je meteen in dat het
feit dat iets meerdere malen in de Bijbel staat niet per definitie
betekend dat de “bijbel” dit soort verhalen maar “normaal”
vindt. Nee, blijkbaar gebeurden dit soort dingen in de oude tijd
(dat is tegenwoordig trouwens er niet beter op geworden). De bijbel
laat de geschiedenis van de mens zien. Als in een geschiedenisboek
verteld wordt dat Hitler 6 miljoen joden vermoord heeft dan wil dat
niet zeggen dat de schrijver van dat boek dat maar “normaal”
vind. Wat God ermee doet? Voor een tipje van de sluier zie [1].
3 [“Natuurkundigen zoeken dan ook naar een theorie die beide
eigenschappen kan verenigen.”]
Bijbelkundigen zoeken dan ook naar een theorie die beide
profetie-uitkomsten kan verenigen. Bovendien neem je met deze
uitspraak een voorschot op de (onzekere) uitkomst. Blijkbaar ga jij
er gewoon van uit (geloof jij) dat de wetenschap wel in een
oplossing voorziet. Jij laat je wat voorschotelen door geleerden
(dominees?) die alles zo weten te zeggen dat de gemiddelde
natuurkundige (kerkganger) maar zonder commentaar aanneemt wat er
gezegd wordt. Vind je dit een belachelijke redenatie? Zie dan jou
intreetekst op de hoofdpagina van je site, daar staat net zoiets.
4 [“oog om oog, tand om tand”]
Indien u iemand een tand uitslaat, geef hem ook een tand terug. Het
perspectief in deze regel is vanuit de misdadiger (dat is trouwens
veel duidelijker in de hebreeuwse grondtekst). Het slachtoffer moet
geen wraak zoeken, maar de misdadiger moet genoegdoening aanbieden.
De Joden hadden deze regel in Jezus’ tijd inderdaad verdraaid tot
het nemen van wraak als je daar recht op had. Jezus wijst die
benadering van de hand en geeft aan dat je geen kwaad met kwaad moet
vergelden. Daarmee veranderd Hij de tora niet maar plaatst Hij weer
in het juiste perspectief.
5 [“Volgens (Job 7:9) is de dood het einde maar volgens (1
Korinthieers 15:52) zullen de doden herrijzen”]
Job is een man geweest van wie God alles heeft weggenomen. Die man
is overweldigd door verdriet. In korinthiers wordt juist het blijde
evangelie verkondigd. Trouwens in Job staat ook een reactie van een
van zijn vrienden op zijn lijden: namelijk dat Job wel gezondigd zou
hebben en dat daarom God hem zo straft. Het zou echt iets voor jou
zijn om deze tekst te plukken en daarvan te zeggen: “zie je wel,
God is niet genadig. Als wij iets fout doen dan pakt Hij ons meteen
terug”. Daarmee ga je compleet aan het antwoord van God zelf
voorbij in hetzelfde boek van Job dat Hij zelf de vrienden van Job
terechtwijst.
Jij plukt teksten maar gaat compleet voorbij aan het geheel van de
Bijbel. En al geloof je niet in het geheel van de Bijbel, ga dan in
ieder geval niet voorbij aan het geheel van een bijbelboek.
6 [“Volgens het oude testament is God één (Deuteronomium 4:35)
maar in het nieuwe testament is er opeens een zoon die Hij met
opdrachten naar de aarde stuurt (Johannes 7:16)”]
God is een. Wat we ook uit de bijbel kunnen opmaken is dat er
verschillende “gedaanten” van dezelfde God zijn. (de HEERE die
schept, Zijn Geest (of wind of adem) die over de vlakte scheert, de
Engel van de Heer, Jezus zelf) Blijkbaar is Hij die een is
tegelijkertijd meer dan een en blijkbaar zijn meerdere personen
tegelijkertijd een. Beetje oneerbiedig, maar net als bij licht
misschien.
7 [“een kinderoffer”]
Ik denk dat je hier naar het offer van Jefta verwijst. Daar kunnen
we dezelfde discussie over houden als over Richteren 19 (Jefta staat
trouwens ook in richteren).
|
ANTWOORD
REDACTIE:
Beste Bart, na 7 van jou bijdragen is het inmiddels duidelijk
geworden dat ze voor het grootste gedeelte bestaan uit mooie ideeen
en verhalen over de Bijbel die echter door diezelfde Bijbel worden
tegengesproken zoals wij in 6 reacties met hoofdstuk en vers
duidelijk hebben aangetoond. Aangezien jij de meeste van deze punten
niet eens probeert te weerleggen gaan we er van uit dat je blijkbaar
van mening bent dat jou visie tegelijkertijd naast de onze kan
bestaan. Dat is je goed recht maar het maakt voor ons verdere
discussie niet interessant omdat wij ons gebonden achten aan de
wetten van de logica die ons voorhouden dat een bewering en zijn
tegenovergestelde niet tegelijkertijd waar kunnen zijn. Wij zien
daarom af van verdere reacties.
|
Home
| Index
|
Discussies
|