Home
| Index
| Discussies
Discussies Arjan.
Reactie Arjan
arjanarnoud@hotmail.com
Jammer dat jullie zoveel moeite doen om de
bijbel zwart te maken. (1) Wij zijn te klein en te dom om in de
schoenen te kunnen staan van onze Maker. Vanwege dezelfde
grootheidswaanzin als jullie hebben door te denken dat je het allemaal
beter weet en er eeuwig op studeert, werd satan al uit de hemel
gegooid. En toen begon de geestelijke strijd. Nu mag je gerust denken:
"Deze jongen is van lotje getikt". Dat is je goed recht.
Maar het is de waarheid. Wat je ook denkt, of hoeveel argumenten je
ook verzameld, wij zijn onderdeel van die geestelijke strijd. En
ondanks dat we veel kleiner zijn dan God, heeft Hij ons wel naar Zijn
beeld geschapen. (Zelfs fanatieke atheistische biologen, die graag de
evolutietheorie wilden "bewijzen", kwamen tot de ontdekking dat er wel
een schepper moest zijn waar wij, deze planeet en al het leven vandaan
komt.)
Hij heeft ons geschapen naar Zijn beeld om een relatie te kunnen
hebben met ons. En Hij houdt van ons, en van jullie.
Omdat mensen al net zo gestoord waren in de oud testamentische tijd
als dat de mensen nu zijn. Door elkaar te haten, ontrouw te zijn, over
te geven in lust(wat niets met liefde te maken heeft), door afgoden te
aanbidden(die zelfs mensen offers vroegen, zelfs zover dat men
pasgeborenen offerden) en dat mensen elkaar de kop inslaan, elkaar
haten en oorlogvoeren.
Heeft God een volk afgezonderd, de Israelieten, die Hij een mooie
toekomst beloofd. God wil graag aanbeden worden, Hij wil graag op de
eerste plaats gezet worden. In tijden van extreme afgoderij, met
brandoffers endergelijke, was het dan ook niet verwonderlijk dat Hij
mensen vraagt om iets terrug te gevenvan het geen Hij geeft. Dieren en
graan. Mensen werden niet geofferd. Dat er in Exodus staat dat
eerstgeborenen voor de Heer zijn. Is omdat God graag wil dat mensen
Hem eren en hoog achten, daar zijn priesters voor nodig. Deze
eerstgeborenen waren om als priesters te werken, om Gods wetten te
onderhouden tussen de mensen. God gebruikt mensen. Dat is nu eenmaal
zo. Daar verander je niets aan. Hij gebruikt ook mij, op dit moment.
Door het kwaad in deze wereld en de geestelijke strijd die er op aarde
en in de hemel heerst dwalen mensen steeds weer van God af. Zelfs de
Israelieten die wonders zagen gebeuren(zoals de doortocht door de dode
zee, en voedsel uit de hemel), waren ontevreden mensen. Toen Mozes
God's geboden van de berg haalde gebruikten ze mooi de gelegenheid om
een nepgod te creeren en gingen erom heen dansen. Waarschijnlijk
gepaard met de nodige orgies endergelijke. De mensheid was toen ook al
verziekt.
De hele bijbel gaat dit zo door. En God probeerd echt in een goede
relatie te komen met mensen, maar ze luisteren nooit. Wie God niet
eert kan niet door Hem gezegend worden. En zo roepen ze ziekte en
elende over zich af.
Ook gebruikte God profeten die wonderen deden en Zijn woord spraken.
Maar mensen luisteren nooit. God wil als een Vader zijn. Maar als je
heel veel van iemand houdt, maar die ander breekt je hard, dan kun je
toch niets meer voor die gene doen? Zo is het met God ook.
Al die ellende die jullie uit de bijbel halen is dezelfde ellende als
nu op de wereld en dat is niet God Zijn schuld. Vroeger werden voor
afgoden al pasgeboren babies gedood, tegenwoordig worden ongeboren
babies gedood vanwege onze huidige afgoden; Geld, macht, carierelust,
vrije sex en een strak uiterlijk. Gods hart huild. Hij is de god van
liefde. Maar vanwege het kwaad in de wereld die de mens constant voor
de gek houd, gaat de mens de verkeerde weg.
Iedereen is op zoek naar een partner voor t leven, maar het lukt maar
weinig. Terwijl iedereen dacht dat het echte liefde was in het begin.
Hoe verklaar je die dingen? Satan, het kwaad, haat de liefde, meer dan
wij ons kunnen indenken. En hij fluisterd ons alsmaar leugens in en
zaait onrust en angst. Alleen als we een relatie hebben met God en ons
door Hem laten voeden kunnen we voor die ellende bespaart blijven.
God zond Zijn eigen zoon om voor ons onze zonde te dragen. Dat kun je
nu wel niet geloven, maar het is wel zo. Nogmaals, het doet er niet
toe wat je gelooft. God is je maker, je schepper. Hij maakt de dienst
uit. Toen de mens niet naar de profeten wilden luisteren zond God Zijn
eigen Zoon.
Hij heeft de lijdensweg doorstaan en is voor ons gestorven aan het
kruis. Hij is weer opgestaan. Hij beloofd ons de Heilige Geest, Zijn
Geest en is naar de Vader in de Hemel gegaan.
Nou klinkt dit allemaal larie koek natuurlijk. Maar bedenk wel dat dit
allemaal bovennatuurlijke zaken zijn. En ik hoop dat jullie toch wel
weten dat er bovennatuurlijke zaken zijn. Alhoewel je natuurlijk wel
mag geloven dat er niets meer is dan dat je ziet.
Maar ik beloof je dat je God's kracht nog gaat zien. Jezus deed echte
wonderen zoals we in de Bijbel kunnen lezen en Hij beloofde Zijn
discipelen dat die nog grotere dingen gaan doen. Genezingen en andere
gekke, enge dingen. Hij geeft on Zijn Geest als we Hem geloven, en in
Gods kracht kunnen we zeker wonderen doen. Van het voorjaar op een
Christelijk jeugdkamp bijvoorbeeld was er een jongen van zijn
rugklachten genezen, hij kon zonder corset weer naar huis. Of iemand
met een verbrijzeld been, getuigen zagen dat onder gebed dit been weer
recht kwam. Pas nog met een jongen gesproken die zag dat een jongetje
door de enkel ging, er werd voor gebeden en het jongetje rende nog
harder dan ooit te voren.
Nu ben je natuurlijk vrij op hier allerlei heel natuurlijke nuchtere
dingen tegen in te brengen. Dat is goed. Ik ben nuchter. Ik wist t ook
niet. Nu weet ik het. Ik zie het met eigen ogen. Engelen bestaan, God
bestaat. De geestelijke strijd is heftig. Satan probeerd op allerlei
manieren terein te winnen of te houden. Als wij (een team nu in
Engeland) bezig zijn mensen te bereiken met het evangelie, is de
strijd heftig. We dringen ons niet op en zijn bevriend met iedereen.
We vertellen alleen dat God van ons houd en met een ieder van ons een
relatie wil. We zijn geen sekte. Voor extremiteiten is hier geen
plaats. of uitwassingen of what ever. En we zijn hier voledig vrij
zonder enige drang. We gaan gewoon tussen de mensen en doen wat Jezus
ons leerde. Hij hield van iedereen en ging met iedereen om. Ik ben
gewoon een mens. Als jullie. Verschil is dat ik weet waar ik vandaan
kom, waarom, en waar ik heen ga. Dat is geen arrogantie, een ieder die
mij kent weet dat ik bescheiden ben en niet op m`n gelijk uit ben.
|
ANTWOORD
REDACTIE:
(1) Wij zouden moeite doen om de bijbel zwart te
maken? Het enige wat we hier doen is de bijbel lezen en hierbij enkele
simpele regels toepassen.
- als er hele bevolkingsgroepen door
de bijbelse God worden gestraft dan noemen wij dit
ONRECHT. zie bijv (2 Samuel 24:10)
(Exodus 12)
- als er in naam van de bijbelse God
onschuldige mensen worden gedood dan noemen wij dit MOORD. zie bijv (1 Samuel 5:9) (Exodus
12:29)
- als er hele steden of volken in naam van de bijbelse God worden uitgeroeid dan noemen wij dit GENOCIDE. zie
bijv (Numerie 21:34-35)
Dat de bijbel hierdoor in een ongunstig perspectief
wordt geplaatst is geen kwade opzet van deze website maar volgt direct
uit de inhoud van de bijbel zelf |
Reactie Arjan
arjanarnoud@hotmail.com
Wel sneu dat deze site mensen probeert te
overtuigen dat een Liefdevolle God niet bestaat aan de hand van de
Bijbel. De grootste gruwelheden zijn altijd nog begaan door goddelozen.
Lenin, Stalin, Hitler en die communistische Chinees waar ik de naam
niet van weet. [1]
Zo was het in de tijd van de bijbel ook al. God zelf vernietigde in de
tijd van de Bijbel alleen Goddeloze volkeren om de Israelieten te
beschermen. [2] In plaats van net te doen of God dan wel een slechte
God zou zijn. Kun je ook zeggen dat wij het leven aan Hem te danken
hebben. [3] Zonder God`s Regie had de mensheid zichzelf allang
uitgeroeid. Sterker nog, zonder Zijn Regie was er helemaal geen
mensheid.
Wel is het moeilijk te verdragen dat er zoveel lijden in de wereld is.
Waarom staat God dat toe? Ik heb zo 1,2,3 ook niet alle antwoorden.
Wel weet ik dat God de God van de Liefde is. De schepper van hemel en
aarde, en van ons mensen.[4] En Hij houdt meer van ons dan wij ooit
zullen kunnen omvatten. Maar mensen houden niet van God. Mensen gaan
liever de weg van satan. Individualisme, geld, macht, sex buiten God`s
bedoeling ervan om, haat. Alles wat God verdriet doet, doet de mens.
En dan zijn er nog mensen die het gek vinden dat God zoveel ellende
toelaat. [5] Maar als je(God) heel veel van iemand houd, maar de
ander(de mens) beantwoord die liefde niet, kun je dan nog wat doen?
Het is de vrije wil die God de mens geschonken heeft om Hem te
aanbidden en lief te hebben. Wil je dat niet. Geef Hem dan ook niet de
schuld van alle ellende. [6]
Eigelijk slaat deze site ook helemaal nergens op. Kan iemand me
vertellen waarom deze site er is? Wat willen de makers er mee aan
tonen? Dat er geen God bestaat aan de hand van de Bijbel. Zeg nou
zelf; Wanneer je niet in God geloofd, dan geloof je toch automatisch
ook niet dat de Bijbel Gods woord is? Hoe kan je dan dat
"sprookjesboek" gebruiken om aan te tonen dat God niet bestaat. Ik
vind het nogal vreemd. Waarom doen jullie zo je best de bijbel te
lezen? Kun je je energie niet nuttiger gebruiken? Er sterven milioenen
van de honger en van Aids. Doe wat met je leven!! [7]
God`s liefde toegewenst,
Arjan |
ANTWOORD REDACTIE:
[1] Je zegt hier dus eigenlijk dat er nog grotere schurken bestaan dan
de bijbelse God.
[2] Klets, niets te maken met "bescherming" van het volk Israel. De
bijbelse God belooft een stuk land waar al andere mensen wonen aan de
nakomelingen van Abraham en geeft het volk Israël dan opdracht deze
mensen, brave stakkers die waarschijnlijk al honderden jaren daar
hebben gewoond, te verjagen en te doden..
[3] Moord blijft moord ook al heb je eerst het leven geschonken. Zo is
het voor een moeder die haar kinderen vermoord GEEN verzachtende
omstandigheid dat zij deze kinderen eerst heeft gebaard.
[4] Ja, en God is ook de schepper van iedere ziekte, virus en bacterie
waaronder de mensheid al eeuwen gebukt gaat. Was het nu echt nodig om
bij de schepping voor ieder lichaamsdeel een speciale ziekte uit te
vinden.
[5] Een liefhebbende God die ellende toelaat???
[6] Hierboven zeg jezelf dat God de "ellende toelaat" dus lijkt het
mij gerechtvaardigd om hem daar op aan te spreken.
[7] Goed advies, niet vergeten om het ook op jezelf toe te passen
natuurlijk. |
1] Je zegt hier dus
eigenlijk dat er nog grotere schurken bestaan dan de bijbelse God.
reactie arjan: Om voor jullie duidelijk te maken
dat het mensen zijn die de gruwelijkheden plegen.
[2] Klets, niets te maken met "bescherming" van het volk Israel. De
bijbelse God belooft een stuk land waar al andere mensen wonen aan de
nakomelingen van Abraham en geeft het volk Israël dan opdracht deze
mensen, brave stakkers die waarschijnlijk al honderden jaren daar
hebben gewoond, te verjagen en te doden..
reactie arjan: Dat waren mensen die God niet
kenden en dat waren barbaarse, heidense volken. Geen enkele sprake van
brave stakkers.
[3] Moord blijft moord ook al heb je eerst het leven geschonken. Zo is
het voor een moeder die haar kinderen vermoord GEEN verzachtende
omstandigheid dat zij deze kinderen eerst heeft gebaard.
reactie arjan: God heeft ook moeders geschapen.
Denk je echt dat het er toe doet wat jouw mening is? God is geen
moorderaar. De slechte mens moord elkander wel uit.
[4] Ja, en God is ook de schepper van iedere ziekte, virus en bacterie
waaronder de mensheid al eeuwen gebukt gaat. Was het nu echt nodig om
bij de schepping voor ieder lichaamsdeel een speciale ziekte uit te
vinden.
reactie arjan: Jezus belooft ons te genezen als
we ziek zijn en Hij belooft ons een voorspoedig leven.
[5] Een liefhebbende God die ellende toelaat???
reactie arjan: Yep, er is altijd nog een
geestelijk strijd gaande. Strijd tussen licht en duisternis. God kan
alleen maar helpen en ingrijpen als de mensheid zich tot Hem keerd.
Nou ben jij dus 1 van die velen die dat duidelijk niet van plan is.
Hebben we dan de ellende aan mensen als jou te danken...........?
[6] Hierboven zeg jezelf dat God de "ellende toelaat" dus lijkt het
mij gerechtvaardigd om hem daar op aan te spreken.
reactie arjan: Toe maar spreek Hem erop aan.
Geloof je nu ineens wel in een God? Hoe kun je Hem dan aanspreken?
[7] Goed advies, niet vergeten om het ook op jezelf toe te passen
natuurlijk
reactie arjan: Maak je over mij maar geen
zorgen, ik weet waar ik vandaan kom, wat ik hier doe en waar ik heen
ga.
Wat nu als ik gelijk heb in plaats van jullie?
Als er wel een hemel en een hel is?
Als je wel voor God of tegen Hem moet kiezen?
En daar tussen in niets is?
Als God wel in control is?
En ik gelijk heb wat betreft het feit dat Hij niets kan doen voor
mensen die hun rug naar Hem keren?
Wat als we echt geestelijke wezens zijn, in een vleselijk lichaam,
gemaakt na Gods beeld. Maar met de vrijheid voor de God van de Liefde
te kiezen of voor het rijk van de duisternis?
Wat als satan je alleen maar gebruikt om zinloos te discusieren?
En je geheel gelooft in eigen gelijk, je eigen brein, de verlichting?
Wat als Jezus je kan bevrijden van zonde, ziekte en pijn? En Hij je
kan leiden in een vol leven?
En Hij je eeuwig leven kan geven?
In plaats van eeuwig verderf?
Wat als discussie er helemaal niet toe doet?
En alleen een relatie met God door Jezus heen je kan leiden op de
rechte weg en je kan leiden naar eeuwig leven?
Wat als dit een opsomming van feiten is?
Dan heb je wel een probleem, toch? Mijn advies: Op je knietjes en bid
tot degene die je gemaakt heeft.
Gods liefde en Gods wijsheid toegewenst.
arjan |
ANTWOORD REDACTIE:
Wat nu als de Islamieten gelijk hebben?
Wat nu als de Zoroastrianisten gelijk hebben?
Wat nu als de Taoïsten gelijk hebben?
Wat nu als de Boedisten gelijk hebben?
Wat nu als de Sikhs gelijk hebben?
Wat nu als de Shintoïsten gelijk hebben?
Wat nu als de Hindoes gelijk hebben?
Wat nu als de Animisten gelijk hebben?
Wat nu als de Mormonen gelijk hebben?
Wat nu als de Joden gelijk hebben?
|
Reactie: |
Wat nu als de
Islamieten gelijk hebben?
Wat nu als de Zoroastrianisten gelijk hebben?
Wat nu als de Taoïsten gelijk hebben?
Wat nu als de Boedisten gelijk hebben?
Wat nu als de Sikhs gelijk hebben?
Wat nu als de Shintoïsten gelijk hebben?
Wat nu als de Hindoes gelijk hebben?
Wat nu als de Animisten gelijk hebben?
Wat nu als de Mormonen gelijk hebben?
Wat nu als de Joden gelijk hebben?
Had ik al verwacht. Mensen zijn zo voorspelbaar!
Feit dat vrijwel alle mensen wel een god hebben toont aan dat er
Godsbesef in de mens is. Logisch want zo zijn we gemaakt. (1) De
grootste godsdiensten zeggen de waarheid in pacht te hebben maar
in tal van zaken staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Nu kunnen ze
in theorie allemaal een leugen zijn, hersenspinsels. (2) Maar ze
kunnen NOOIT allemaal de WARE godsdienst zijn. Toch? (3)
Maar je kun NOOIT uitsluiten dat 1 Godsdienst waar is. (4) De mens
verzet zich tegen God, zels toen God als mens op aarde rondliep en
wonderen deed kregen mensen afkeer van Hem en kruisigden ze Hem.
En weet je waarom ze zo'n hekel aan Hem hadden? Omdat Hij gelijk
had, en mensen opriep zich te bekeren van hun zondige wegen en
andere mensen huichelaars noemde. De mens kan er niet tegen
geconfronteerd te worden met de waarheid. Ok, we kruisigen Hem en
klaar, weg confrontatie, weg schuldgevoel, weg schaamtegevoel en
kunnen we weer lekker verder gaan met ons leventje alsof er niets
gebeurd is, slim...
Trouwens, je hebt bijbelkennis genoeg om te weten dat de mens zich
altijd al met afgoderij bezig houdt.......(5)
|
|
ANTWOORD
REDACTIE:
(1) Toch vreemd dat de Schepper ons eerst speciaal uitrust met een
"Godsbesef" om vervolgens nooit meer iets van zich te laat horen ,
behalve aan een paar duistere figuren in een ver verleden wiens
verhalen we zonder enig bewijs moeten aannemen. Blijkbaar is de
Schepper er erg op gebrand dat wij hem kennen, maar in plaats van te
wachten op de onzekere resultaten van dit wazige "Godsbesef " zou Hij
zich veel beter een paar keer per maand kunnen laten zien zou ik
zeggen.
(2) Leugen en hersenspinsels zijn wel erg zware woorden. Laten we
zeggen dat alle godsdiensten menselijke verhalen zijn geboren uit een
behoefte aan geborgenheid en troost.
(3) Inderdaad, ze kunnen niet allemaal de WARE zijn omdat ze elkaar
TEGENSPREKEN. Als je deze strenge regel nu ook eens op de Bijbel
toepast zul je zien dat daar precies het zelfde voor geldt.
(4) Dat iets niet is uit te sluiten levert geen bijdrage aan de
waarschijnlijkheid van dit iets. Er zijn een hele boel
onwaarschijnlijke zaken die toch niet zijn uit te sluiten. Zo is het
bijvoorbeeld NIET uit te sluiten dat er ergens op de wereld een blauwe
giraffe rondloopt. (er kan immers een tot nu toe onbekende giraffe
huidziekte bestaan) Dus het feit dat je niet kunt uitsluiten dat een
bepaalde godsdienst waar is zegt NIETS over het waarschijnlijkheids
gehalte van die godsdienst. Omdat ze niet berusten op waarneembare
feiten zijn alle godsdiensten even (on)waarschijnlijk.
(5) De één zijn god is de ander zijn afgod en omgekeerd en iedereen
heeft evenveel recht van spreken. Het bestaan van de christelijke god
is even (on)waarschijnlijk als het bestaan van alle andere goden. |
1) Toch vreemd dat de
Schepper ons eerst speciaal uitrust met een "Godsbesef" om vervolgens
nooit meer iets van zich te laat horen , behalve aan een paar duistere
figuren in een ver verleden wiens verhalen we zonder enig bewijs
moeten aannemen. Blijkbaar is de Schepper er erg op gebrand dat wij
hem kennen, maar in plaats van te wachten op de onzekere resultaten
van dit wazige "Godsbesef " zou Hij zich veel beter een paar keer per
maand kunnen laten zien zou ik zeggen.
[reactie arjan] Dat kun je wel vreemd vinden, maar Hij is toch God?
Hij trekt Zich heus niets van jou aan hoor! Tenzij je Hem oprecht
zoekt en op het rechte pad wilt leven.
(2) Leugen en hersenspinsels zijn wel erg zware woorden. Laten we
zeggen dat alle godsdiensten menselijke verhalen zijn geboren uit een
behoefte aan geborgenheid en troost.
[reactie arjan] Leugen en hersenspinsels zijn absoluut geen zware
woorden, dat is wat je eigelijk van alle religies zegt als je er
vanuit gaat dat er niet zoiets als een god bestaat.
(3) Inderdaad, ze kunnen niet allemaal de WARE zijn omdat ze elkaar
TEGENSPREKEN. Als je deze strenge regel nu ook eens op de Bijbel
toepast zul je zien dat daar precies het zelfde voor geldt.
[reactie arjan] De Bijbel is geen eens een religie. En hij spreekt
zichzelf helemaal niet tegen. Dat zeggen ongelovigen heel vaak. Je
moet de context wel begrijpen. Zonder Bijbelleraren kun je de Bijbel
inderdaad niet goed begrijpen. En het punt wat ik wilde maken hier was
heel simpel: Van alle Godsdiensten inclusief atheisme, de verlichting
etc. , kan er maar 1 waar zijn. Of het zouden allemaal hersenspinsels
moeten zijn, maar dat geldt dan automatisch ook voor atheisme.
Theoretisch allemaal onwaar zou nog kunnen, maar zelfs 2 theorieen
naast elkaar is al uit te sluiten.
(4) Dat iets niet is uit te sluiten levert geen bijdrage aan de
waarschijnlijkheid van dit iets. Er zijn een hele boel
onwaarschijnlijke zaken die toch niet zijn uit te sluiten. Zo is het
bijvoorbeeld NIET uit te sluiten dat er ergens op de wereld een blauwe
giraffe rondloopt. (er kan immers een tot nu toe onbekende giraffe
huidziekte bestaan) Dus het feit dat je niet kunt uitsluiten dat een
bepaalde godsdienst waar is zegt NIETS over het waarschijnlijkheids
gehalte van die godsdienst. Omdat ze niet berusten op waarneembare
feiten zijn alle godsdiensten even (on)waarschijnlijk.
[reactie arjan] Dus je geeft al toe dat je `t niet kunt uit sluiten,
cool!! Onwaarschijnlijk, tja, misschien wel. Zo slim zijn we inderdaad
niet. Zijn de verlichting, evolutietheorie en atheisme wel gebaseerd
op waarneembare zaken? Dat jij iets niet kunt waarnemen zegt toch niet
dat het dan niet bestaat? En wil je `t diep van binnen wel weten?
(5) De één zijn god is de ander zijn afgod en omgekeerd en iedereen
heeft evenveel recht van spreken. Het bestaan van de christelijke god
is even (on)waarschijnlijk als het bestaan van alle andere goden.
[reactie arjan] Dat de een zijn God de ander zijn afgod is, is echt
onzin. Een afgod is iets wat je ervan weerhoudt om je god te
aanbidden. Voor een Christen kan dat zijn: Geld, sex, macht. Voor een
Christen is elke andere god, zoals boedha of allah or whatever, geen
god en geen afgod. Afgoderij is dat je aan je god voorbij gaat om
andere goden te eren. Voor een totaal ongelovige zijn inderdaad alle
goden onwaarschijnlijk. Inclusief het geloven in atheisme, de
verlichting. Of weet ik veel wat allemaal. Ook de evolutietheorie is
niet wetenschappelijk bewezen te krijgen. Dus toch de moeite waard om
het allemaal grondig te onderzoeken, vind ik, en met mij vele anderen.
Naja, ik hoop maar dat je ogen nog open gaan.
Ik moet weer gaan, zijn bezig met een "bandsnight". Gratis met
onchristelijke rockmuziek. Georganiseerd door de kerk hier. Komen er
lekker veel Christenen en onchristenen, kunnen we lekker mixen en het
evangelie vertellen. En lekker dansen natuurlijk.
Gods zegen toegewenst (en Gods verlichting)
doei!!!!!!!!!!!!!1 |
Friday 11/11/2005
10:34:23pm
Naam: Kota Besar
Homepage:
E-Mail:
Gevonden met: Web Surfen
Reactie: Misschien een leuke aanvulling voor de links:
http://www.nobeliefs.com/DarkBible/DarkBibleContents.htm
[reactie arjan] Ja hoor, leuke aanvulling. Ik heb het "darkbible"
verhaal gelezen. Daar wordt net als op deze site gesuggereerd dat de
meeste Christenen de Bijbel niet echt kennen of willen kennen, en
alleen het "goede" er uit halen wat ze wel willen horen. Toch gek dat
ik als Christen de Bijbel toch echt wel lees, en blijf lezen en met
mij miljoenen anderen. van A tot Z wel te verstaan. Lukraak zeggen dat
de Bijbel een gevaarlijk boek is en dat Christenen de Bijbel niet
geheel lezen is dan ook een regelrechte leugen. (1) Als je je met dat
soort informatie vult en dat soort onzin gelooft ben je dus niet goed
wijs, je laat je gewoon voorliegen. O ja, en die site gaat ervan uit
dat de evolutietheorie waar is en de aarde dus al miljoenen jaren
bestaat(alsof enig wetenschapper nog gevoel heeft voor zo`n
tijdbestek) en dus de Bijbel als verhalenboek ontstaan is sinds mensen
begonnen te schrijven. Maar de evolutietheorie zelf haal ik al zonder
enige moeite onderuit. (2) Of hoef ik eigelijk niet te doen, daar heb
je bekeerde wetenschappers voor. (3) Die hebben er per slot van
rekening voor gestudeerd en kwamen in hun loopbaan er achter dat er
geen sikkepit van klopt. Wel lachen dat er mensen zijn die liever in
toeval geloven met een oerknal en weet ik wat allemaal dan in een
god!! (4)
Trouwens, als het allemaal toeval is dat we hier op deze aardkloot
rondlopen en dat die ook zo weer met een of andere oerknal weggevaagd
kan worden, waar maken we ons dan zo druk om? Dan geeft onrecht toch
ook niets? (5) Dan is het toch gewoon het goede recht van de sterkste
om te overleven? Hoeven we alleen maar onze soort voor te planten en
te overleven en that`s it! Wat nou verlichting!! En als we het daar
dan niet mee eens zijn, dan hebben we toch ergens een moraal
meegekregen. Van de oerknal? Waarom hebben koeien, leeuwen, panda`s en
haaien daar dan geen last van? (6) Die liggen echt niet wakker van
doden of familieleden verliezen.
Nou, zal me benieuwen hoe vindingrijk de mogelijke reacties zullen
zijn.
|
ANTWOORD REDACTIE:
(1) Weet je zeker dat ieder Christen weet dat de bijbelse God:
- zonen had die op aarde achter de vrouwtjes aangingen. (Genesis 6:4)
- mensen laat liegen. (1 Koningen 22:22) (2 Kronieken 18:22)
- mensen opzettelijk leugens laat geloven (2 Thessalonisenzen 2:11)
- homoseksuelen opzettelijk verkeerde neigingen geeft (Romeinen
1:27-28)
- opdracht geeft tot volkerenmoord (Deuteronomium 20:16)(1 Samuel
15:3)
en weet iedere christen dat de bijbel zegt dat:
- praktiserende homoseksuelen gedood dienen te worden (Leviticus
20:13)
- slavernij geoorloofd is (Leviticus 25:44)
- op werken op de sabbat de doodstraf staat (Exodus 31:14)
- heksen verbrand dienen te worden (Exodus 22:18)
- overspel met de dood gestraft dient te worden (Leviticus 20:10)
- op seks voor het huwelijk de doodstraf staat (Deuteronomium
22:23-24)
(2) Geweldig dat je dat kunt maar voor de wat minder goedgelovige
lezers moet je misschien toch wat ARGUMENTEN toevoegen die je bewering
onderbouwen.
(3) Die "bekeerde wetenschappers" zijn van het zelfde type als degenen
die 350 jaar geleden bij hoog en bij laag volhielden dat de aarde het
middelpunt van het heelal was en dat zon, planeten en sterren om haar
heen draaiden.
(4) Een heel stuk minder lachwekkend dan mensen die geloven in een god
die eerst een oneindig heelal met miljarden sterren en planeten heeft
geschapen en een aarde met miljoenen verschillende levende wezens en
die vervolgens aan de mens uit gaat leggen dat Hij graag wil dat ze
dieren voor Hem verbranden en met bloed en vet gaan kliederen. (Leviticus
1)
(5) Onrecht is altijd slecht, ongeacht of we nu door een god zijn
geschapen of uit een oerknal zijn ontstaan, omdat onrecht andere
mensen laat lijden.
(6) Je probeert hier te beargumenteren dat de uit de oerknal geen
moraal kan voortkomen omdat dieren ook geen moraal (lijken) te hebben.
Hierbij ga je voorbij aan het feit dat dieren geen redelijk denkende
wezens zijn zoals de mens. Rationele wezens kunnen op een gegeven
moment in hun ontwikkeling inzien, als ze niet teveel worden
tegengewerkt door boeken zoals de bijbel en aanverwante denkbeelden,
dat iedereen bij zijn geboorte gelijk is en dat iedereen evenveel
recht heeft op een comfortabel leven zonder onderdrukking, slavernij,
oorlog en geweld. Eenmaal tot dit inzicht gekomen volgen regels als
"wees eerlijk" en "behandel anderen zoals je zelf behandelt wil
worden" vanzelf. |
Kota Besar @ Arjan
The Dark Bible is gewoon een voorbeeld van een andere kijk op de
Bijbel dan de meest reguliere, zoals deze site dat ook is. Getuige de
links sectie zijn er nog wel wat meer sites van een soortgelijke
strekking. Lijkt me op zich niets mis mee. Ik ben het ook niet eens
met alle punten die er genoemd worden. Toch vind ik het wel opvallend
dat het erg makkelijk is om allerlei voorbeelden (zie de links) te
vinden van, op zijn zachtst gezegd, twijfelachtig gedrag van de
christelijke God. Daar mag je toch wel je vraagtekens bij stellen. Of
mag je geen commentaar op God hebben en leven we weer in de
middeleeuwen?
Jij hebt blijkbaar een andere kijk op de Bijbel en God. En blijkbaar
vind je het nodig om hier te reageren. Zou je dan alsjeblieft eens een
keer inhoudelijk willen reageren op alles wat hier wordt beweerd over
jouw God? En niet blijven steken in: "Ik zie het anders", want dat
weten we nu wel.
Ik als ex-christen vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk hoe je al deze
ongerechtigheden wilt rechtpraten. Voorbeelden te over dunkt me.
Volgens mij kun je na het lezen van een aantal Bijbelteksten op deze
site niet anders dan concluderen dat de God die in de Bijbel
beschreven niets meer en niets minder was dan een wraakzuchtige
oorlogszuchtige stammengod van de Israelieten. Als jij dat anders ziet
zie ik graag je uitleg tegemoet. Maar dan wel graag middels een
directe reactie op genoemde voorbeelden en niet met een uit zijn
verband gerukte tekst uit het NT of iets dergelijks.
En dat verhaal betreffende die evolutie theorie. Ik ben in elk geval
wat voorzichtiger met mijn conclusies. Ik heb er namelijk niet voor
gestudeerd. Vind het allemaal wel interessant. In elk geval kan ik met
mijn menselijke verstand onmogelijk die biljoenen jaren overzien en
heb ik geen flauw idee wat er in zo'n onafzienbare tijd allemaal kan
gebeuren. Ik leef tenslotte slechts enkele tientallen jaren, hooguit
100. Het verhaal van de natuurlijke selectie komt op mij in elk geval
een stuk aannemelijker over als het Bijbel verhaal.
En wat voor conclusies je dan vervolgens verbind aan het feit dat we
allemaal via toeval zijn ontstaan, tja da's weer een heel ander
verhaal. Op zich wel een goede vraag.
Als jij vind dat het dan niets uitmaakt? Gevaarlijke mening zou ik
zeggen.
Feit is wel dat we mens zijn, en geen panda of iets dergelijks. Ik kan
niet in de kop van die panda kijken en heb geen flauw idee watie
denkt, of dat ie denkt.
In elk geval denkt het weldenkende deel van de mensheid dat het beter
is als we elkaar niet afslachten en dat we proberen om zo min mogelijk
ruzie te maken. Als je wilt weten waar dat vandaan komt. Och daar heb
ik wel mijn denkbeelden over. Bewaar ik voor de volgende keer, anders
wordt deze post te lang. |
(1) Weet je zeker dat ieder Christen weet dat de bijbelse God:
- zonen had die op aarde achter de vrouwtjes aangingen. (Genesis 6:4)
- mensen laat liegen. (1 Koningen 22:22) (2 Kronieken 18:22)
- mensen opzettelijk leugens laat geloven (2 Thessalonisenzen 2:11)
- homoseksuelen opzettelijk verkeerde neigingen geeft (Romeinen
1:27-28)
- opdracht geeft tot volkerenmoord (Deuteronomium 20:16)(1 Samuel
15:3)
en weet iedere christen dat de bijbel zegt dat:
- praktiserende homoseksuelen gedood dienen te worden (Leviticus
20:13)
- slavernij geoorloofd is (Leviticus 25:44)
- op werken op de sabbat de doodstraf staat (Exodus 31:14)
- heksen verbrand dienen te worden (Exodus 22:18)
- overspel met de dood gestraft dient te worden (Leviticus 20:10)
- op seks voor het huwelijk de doodstraf staat (Deuteronomium
22:23-24)
[reactie Arjan] Ja ik weet zeker dat verreweg de meeste Christenen dat
weten ja. En dan heb ik het over miljoenen wereldwijd. En die weten
samen met mij dat als mensen Jezus aanroepen, ze dan gered zijn en ze
de Heilige Geest kunnen ontvangen. Ze willen dan meer worden als Jezus
en een relatie met God. Dan wil je die bovengenoemde zonden niet eens
meer!!
(2) Geweldig dat je dat kunt maar voor de wat minder goedgelovige
lezers moet je misschien toch wat ARGUMENTEN toevoegen die je bewering
onderbouwen.
[reactie arjan] Ik MOET helemaal niets. Maar kijk es op: http://home.wish.net/~ajdenbutter/home/.
(3) Die "bekeerde wetenschappers" zijn van het zelfde type als degenen
die 350 jaar geleden bij hoog en bij laag volhielden dat de aarde het
middelpunt van het heelal was en dat zon, planeten en sterren om haar
heen draaiden.
[reactie arjan] Waar haal je zulke onzin nou weer vandaan. Je leefde
zelf niet eens 350 jaar geleden dus die types ken je niet. Ik heb het
hier over "gewone hedendaagse wetenschappers". Kijk eens op:http://www.mysteries.sohosted.nl/phpnuke73/html/modules.php?name=News&file=article&sid=192
Gelooft dan wel niet in een Christelijke God, maar toch.
(4) Een heel stuk minder lachwekkend dan mensen die geloven in een god
die eerst een oneindig heelal met miljarden sterren en planeten heeft
geschapen en een aarde met miljoenen verschillende levende wezens en
die vervolgens aan de mens uit gaat leggen dat Hij graag wil dat ze
dieren voor Hem verbranden en met bloed en vet gaan kliederen. (Leviticus
1)
[reactie arjan] Weten wij veel wat in die tijd de gebruiken waren,
voor andere goden werd ook geofferd(zelfs mensen), dus dat God in die
tijd voor een soortgelijk systeem koos is helemaal niet vreemd. Als je
in die tijd leefde was het alleen maar normaal om te offeren aan wat
voor god dan ook. Het is dus onzin om daar steeds weer over te
beginnen. Die tijd is geweest. O, probeer nu niet terug te slaan met
gezwets dat God mensenoffers vroeg. Hij vroeg alleen de eerstgeborenen
om als priester te dienen.
(5) Onrecht is altijd slecht, ongeacht of we nu door een god zijn
geschapen of uit een oerknal zijn ontstaan, omdat onrecht andere
mensen laat lijden.
[reactie arjan] Wanneer heb jij mij het tegeovergestelde horen zeggen?
Onrecht is altijd slecht, in de eerste plaats als het onrecht
tegenover God is. (Zoals het verwerpen van Hem)
(6) Je probeert hier te beargumenteren dat de uit de oerknal geen
moraal kan voortkomen omdat dieren ook geen moraal (lijken) te hebben.
Hierbij ga je voorbij aan het feit dat dieren geen redelijk denkende
wezens zijn zoals de mens. Rationele wezens kunnen op een gegeven
moment in hun ontwikkeling inzien, als ze niet teveel worden
tegengewerkt door boeken zoals de bijbel en aanverwante denkbeelden,
dat iedereen bij zijn geboorte gelijk is en dat iedereen evenveel
recht heeft op een comfortabel leven zonder onderdrukking, slavernij,
oorlog en geweld. Eenmaal tot dit inzicht gekomen volgen regels als
"wees eerlijk" en "behandel anderen zoals je zelf behandelt wil
worden" vanzelf.
[reactie arjan] Juist! Je hebt het door! Ik heb veel met beesten
gewerkt en er is dus geen moraal bij ze te vinden, ook niet bij apen.
Beesten worden voorgestuwd door overlevingsdrang, hormonen en
instincten. Mensen niet. Dat komt eenvoudig weg omdat we naar God's
beeld zijn geschapen. Feit is dus dat de mens met moraal en Godsbesef
toch lekker z'n eigen gang gaat. Vandaar de ellende op deze aarde.
Door de zonde heeft niemand het recht op leven. Maar door God's genade
hebben we dat wel. Er zijn eigelijk ook helemaal geen voorwaarden,
alleen maar dat je God moet erkennen en moet erkennen dat je reddeloos
verloren bent zonder Jezus. Hier begint het mee; geloof. Wil je dat
niet, dan moet je ook niet over de Bijbel discusieren. Wees eerlijk en
behandel anderen als jezelf is iets wat Jezus ons leert. |
(reactie arjan) "Weten wij veel wat in die tijd de gebruiken waren, voor
andere goden werd ook geofferd(zelfs mensen), dus dat God in die tijd
voor een soortgelijk systeem koos is helemaal niet vreemd."
Dit is nou wat je noemt iets kroms recht praten.
(reacite arjan) Wat is
krom? Dat God voor brandoffers koos?
Dus als het (jou) uitkomt laat god zich door mensen leiden.
(reactie arjan) God "verlaagde" Zichzelf als mens, door op deze aarde te komen
als zoon van God. Hij was 100 procent God en 100 procent mens.
Christenen hebben over het algemeen het volgende arsenaal wat betreft
het beantwoorden van moeilijke vragen.
1. Je mag teksten niet uit zijn verband rukken, iets wat ze zelf
continue doen om de ongerechtigheden recht te lullen.
(reactie arjan) Waar trek ik teksten
uit het verband?
2. Al die mensen die gestraft werden dat waren mensen die ongehoorzaam
waren aan god, dus dan mag god ze op de meest wrede manier straffen.
(reactie arjan) God weet zelf hoe het
is om te lijden, toen Jezus de kruisdood stierf. Jezus heeft nog nooit
1 klein zondetje begaan en verdiende het lijden dus sowieso niet.
3. Het geeft toch niet als god mensen afmaakt; tenslotte kan hij ze
weer naar de hemel sturen.
(reactie arjan) Hoe kom je erbij dat
god mensen afmaakt? Door zich te laten leiden door het kwaad roept de
mens de ellende zelf over zich af.
4. En als het allemaal te moeijlijk te verklaren is, dan is het
antwoord "God weet het beter"
reactie arjan) Als je gelooft in God
als schepper van hemel en aarde en van ons. Ja, dan lijkt het me
logisch dat God het beter weet. Misschien heb je hier wel de sleutel.
Het komt dus op geloof aan. Geloof je in God? Geloof je dat de Bijbel
zijn woord is? Geloof je dat Jezus uit een maagd geboren is en zonder
enige schuld aan het kruis voor onze zonde gestorven is? En als we hem
aanroepen dat we dan gered zijn? Voor eeuwig?
In principe heeft discusieren dan ook geen zin. Wat je uit de Bijbel
haalt of van de Bijbel vindt staat of valt met wat je gelooft. Mensen
die niet in God geloven, geloven dus automatisch ook niet dat de
Bijbel God's woord is. Dat IS logisch. Mensen die een relatie met God
hebben, weten zeker dat de Bijbel God's woord is. Dat is logisch, maar
zuiver wetenschappelijk niet te verklaren. Maar waarom zou je de
wetenschap geloven? Wat is wetenschap?
Typisch stuk voor stuk voorbeelden van je kop in het zand steken en
niet de echte waarheid willen zien.
(reactie arjan) Zie jij de echte
waarheid? De wetenschap heeft zich al vaak genoeg vergist, dus daar op
bouwen is pas echt je hoofd in het zand steken!
Nogmaals, wil je echt ergens over praten, kom dan eens met redelijke
argumenten betreffende de teksten die hier genoemd worden, die voor
een redelijk mens te begrijpen zijn.
(reactie arjan) Ik vertel op deze site
niets anders dan de waarheid. En wat moet je verstaan onder een
redelijk mens? Hoe weet ik dat jij redelijk mens bent? Je taalgebruik
laat eerder het tegenovergestelde zien! Wil je de waarheid wel horen?
Ik heb nog niets onduidelijks gezegd op deze hele site. |
Naam: Kota Besar
Homepage:
E-Mail:
Gevonden met: Web Surfen
Reactie: @Arjan
The Dark Bible is gewoon een voorbeeld van een andere kijk op de
Bijbel dan de meest reguliere, zoals deze site dat ook is.
(reactie arjan) Dat slaat nergens op. Het is niet "gewoon" een andere
kijk. Er wordt op die darkbible-site gesuggereerd dat de Bijbel een
gevaarlijk boek zou zijn. Dat de Bijbel vooral in het verleden, en
misschien nu soms nog, gebruikt werd om allerlei misdaden te
rechtvaardigen komt juist door mensen die de Bijbel niet als Woord van
God lezen, maar doordat mensen stukjes uit de Bijbel halen en die
gebruiken voor hun eigen belang en voor hun eigen daden te
rechtvaardigen.
Getuige de links sectie zijn er nog wel wat meer sites van een
soortgelijke strekking. Lijkt me op zich niets mis mee. Ik ben het ook
niet eens met alle punten die er genoemd worden. Toch vind ik het wel
opvallend dat het erg makkelijk is om allerlei voorbeelden (zie de
links) te vinden van, op zijn zachtst gezegd, twijfelachtig gedrag van
de christelijke God.
(reactie arjan) Als je niet geloofd in de God van de Christenen, hoef
je je toch niet druk te maken? Want dan kan die ook geen twijfelachtig
gedrag vertonen. Als ik niet bestond, kon ik ook geen gedrag vertonen.
Daar mag je toch wel je vraagtekens bij stellen. Of mag je geen
commentaar op God hebben en leven we weer in de middeleeuwen?
(reactie arjan) Commentaar op welke God? Die is er volgens jou toch
helemaal niet?
Jij hebt blijkbaar een andere kijk op de Bijbel en God.
(reactie arjan) Ja, een Goddelijke kijk.
En blijkbaar vind je het nodig om hier te reageren.
(reactie arjan) Och, zoveel tijd kost het niet, het is nogal simpele
stof eerlijk gezegt. En God gebruikt mensen (deed Hij in de tijd van
de Bijbel ook al en God is een onveranderlijke God), wie weet kan ik
het denken van een cynisch mens veranderen en gaat diegene vervolgens
oprecht op zoek naar God, zijn of haar Maker.
Zou je dan alsjeblieft eens een keer inhoudelijk willen reageren op
alles wat hier wordt beweerd over jouw God? En niet blijven steken in:
"Ik zie het anders", want dat weten we nu wel.
(reactie arjan) Ik vind dat ik heel inhoudelijk reageer anders. Daar
hoef ik niet mee te stoppen, vind ik.
Ik als ex-christen vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk hoe je al deze
ongerechtigheden wilt rechtpraten. Voorbeelden te over dunkt me.
(reactie arjan) Welke ongerechtigheden wil ik rechtpraten? Ik zou wel
de laatste zijn die mensen hun ongerechtigheden of zelfs m`n eigen
ongerechtigheden goed wil praten. Ik leef ook alleen maar uit genade.
Anders niets.
Volgens mij kun je na het lezen van een aantal Bijbelteksten op deze
site niet anders dan concluderen dat de God die in de Bijbel
beschreven niets meer en niets minder was dan een wraakzuchtige
oorlogszuchtige stammengod van de Israelieten. Als jij dat anders ziet
zie ik graag je uitleg tegemoet.
(reactie arjan) In de verdorven schepping wilde God met een bepaald
volk verder. Een volk dat in gerechtigheid met God zou leven. En een
volk dat Hem trouw zou blijven. Zulke vredelievende stammen waren die
heidense stammen echt niet. De wereld was toen oorlogzuchtig, is ie nu
nog steeds. Ik weet niet of je God daarvan de schuld kunt geven.
Volgens mij is het altijd nog de mens die alles beter dacht te weten
en dacht zonder gehoorzaamheid aan God erop los te kunnen leven. God
laat z'n glorie op aarde door mensen heen zien. In het oude testament
waren de Israelieten de uitverkorenen. Toen Jezus stierf aan het kruis
kon iedereen die maar wil met God in het reine komen. Dat geldt dus nu
nog. Als dat geen genade is...
Maar dan wel graag middels een directe reactie op genoemde voorbeelden
en niet met een uit zijn verband gerukte tekst uit het NT of iets
dergelijks.
(reactie arjan) Je moet de bijbel in z'n geheel lezen. Maar teksten
erbij halen heeft geen zin. Je gelooft immers niet dat de Bijbel God's
woord is en dat het enig gezag heeft?
En dat verhaal betreffende die evolutie theorie. Ik ben in elk geval
wat voorzichtiger met mijn conclusies. Ik heb er namelijk niet voor
gestudeerd. Vind het allemaal wel interessant. In elk geval kan ik met
mijn menselijke verstand onmogelijk die biljoenen jaren overzien en
heb ik geen flauw idee wat er in zo'n onafzienbare tijd allemaal kan
gebeuren. Ik leef tenslotte slechts enkele tientallen jaren, hooguit
100.
(reactie arjan) Klopt, het zou zonde van je tijd hier zijn als je je
voor de gek laat houden door evolutietheorieen en andere flauwekul.
Het verhaal van de natuurlijke selectie komt op mij in elk geval een
stuk aannemelijker over als het Bijbel verhaal.
(reactie arjan) Tja, maar dan is het leven dus compleet zinloos. En
hoef je er hier alleen maar een zo comfortabel mogelijke tijd van te
maken. En al die ellende? Ach, of je nu een paar maanden, een paar
jaar, of enkele tientallen jaren leeft. Op al die biljoenen jaren
evolutietheorie maakt dat dan ook allemaal niets uit.
En wat voor conclusies je dan vervolgens verbind aan het feit dat we
allemaal via toeval zijn ontstaan, tja da's weer een heel ander
verhaal. Op zich wel een goede vraag.
Als jij vind dat het dan niets uitmaakt? Gevaarlijke mening zou ik
zeggen.
(reactie arjan) Gevaarlijke mening? Waarom? Persoonlijk weet ik zeker
dat ik verantwoording moet af leggen over mijn leven. Dus ik denk dat
het ALLES uitmaakt! Maar als je dat niet gelooft, ja dan maakt het
inderdaad allemaal niet veel of zelfs helemaal niets uit, nee.
Feit is wel dat we mens zijn, en geen panda of iets dergelijks.
(reactie arjan) Yes! Klopt! Zijn we het teminste voor een keer eens!
Ik kan niet in de kop van die panda kijken en heb geen flauw idee
watie denkt, of dat ie denkt.
In elk geval denkt het weldenkende deel van de mensheid dat het beter
is als we elkaar niet afslachten en dat we proberen om zo min mogelijk
ruzie te maken.
(reactie arjan) Tjonge, alweer zo`n meevaller, we zijn het alweer
eens!
Als je wilt weten waar dat vandaan komt. Och daar heb ik wel mijn
denkbeelden over. Bewaar ik voor de volgende keer, anders wordt deze
post te lang.
(reactie arjan) Ja, vertel me eens over jou denkbeelden!!
|
Home
| Index
| Discussies
|